Onko taidegallerioiden suosio hiipumassa?

Maailman suurimmat ja tunnetuimmat taidemuseot, kuten Pietarin Eremitaasi, Pariisin Louvre ja New Yorkin Met tunnetaan pitkistä jonoistaan. Nämä taidemuseot vetävät puoleensa jatkuvalla syötöllä turisteja, jotka ovat valmiita maksamaan kalliin pääsylipun hinnan nähdäkseen vilauksen Da Vincin Mona Lisasta tai Salvador Dalin ja Picasson kaltaisten taiteilijoiden kuuluisista maalauksista. Monet kokevat tärkeäksi päästä näkemään jonkin suuren taiteilijan teoksia livenä, eikä ihme, sillä taiteen kokeminen paikan päällä on aivan erilainen elämys kuin sen ihaileminen kuvista joko netissä tai kirjassa.

Kun näiden suurkaupunkien kaduilla kävelee, tulee turisti ohittaneeksi myös lukemattomia pieniä taidegallerioita, jotka kumisevat useimmiten tyhjyyttään. Mistä johtuu, että taidegalleriat näyttävät niin usein täysin tyhjiltä? Sama vaivaa Helsingin taidegallerioita, joissa voi usein nähdä galleriassa itse taiteilijan surffailemassa netissä kävijöitä odotellessaan. Onko taidegallerioiden suosio hiipunut, vai mistä on kyse?

Todellisuudessa taidegallerioiden suosio ei missään nimessä ole hiipumaan päin. Useimmiten riittävän hyvin mainostetut ja markkinoidut taidenäyttelyt ja taidegalleriat vetävät riittävästi kävijöitä puoleensa, mutta koska niissä ei yleensä ole maailmankuuluja taideteoksia, ei niihin muodostu sellaisia jonoja, mitä kaikkein tunnetuimmissa taidemuseoissa voi nähdä. Taidegallerioissa saattaa päiväsaikaan olla varsin hiljaista lomasesonkeja lukuunottamatta, mutta usein iltapäivään mennessä pienemmätkin galleriat vetävät väkeä puoleensa.

Yksi erinomainen esimerkki taidegallerioiden suosiosta on Helsingissä hiljattain pidetty Amos Rexin näyttely, jonka upeaa valotaidetta tulivat katsomaan kymmenettuhannet vierailijat eri puolilta Suomea. Uutisissa kerrottiin rakennuksen ympäri venyvistä jonoista, joissa hytisi talven kireimpinäkin pakkaspäivinä rivissä omaa vuoroaan taidegalleriaan odottavia taiteen ystäviä. Amos Rexin kaltaisissa näyttelyissä ei ole esillä kenenkään tietyn kuuluisan taiteilijan teoksia, vaan sen erikoinen näyttely yhdistettynä sosiaalisen median voimaan tekivät siitä valtavan suositun.

Sosiaalinen media osana taidegallerioiden toimintaa

Eräs seikka, joka on muuttanut merkittävästi tapaamme saada tietoa meneillään olevista taidenäyttelyistä sekä nauttia taiteesta, on sosiaalisen median käyttö osana taidegallerioiden toimintaa. Vaikka sosiaalisessa mediassa näkeekin huomattavan usein taidetta, ei se ole vienyt pois ihmisten kiinnostusta tai haluja vierailla taidegallerioissa ja -museoissa – päinvastoin.

Amos Rex ja muut vastaavat taidegalleriat eivät olisi nousseet lainkaan nykyisenlaiseen maineeseensa, mikäli siellä kävijät eivät olisi jakaneet Instagramissa ja muilla sosiaalisen median kanavilla kokemuksiaan vierailun ajalta. Yleensä taiteesta vähemmänkin piittaava saattaa innostua nähdessään ystävänsä jakaman videon tai valokuvien sarjan taidenäyttelystä. Monilla saattaa nimittäin olla kielteinen mielikuva taiteesta. Saattaa esimerkiksi olla, että taidegalleriat mielletään todella abstrakteja ja vaikeasti ymmärrettäviä taideteoksia tai tylsiä, renessanssin henkeä uhkuvia hailakoita maalauksia esittelevinä tiloina, vaikka todellisuudessa taidegalleriat ovat ehkä jopa mukaansa tempaavampia kuin milloinkaan aikaisemmin.

Interaktiivisuus lisää suuren yleisön kiinnostusta taidegallerioihin

Yksi syy siihen, miksi taidegalleriat eivät todellakaan ole hiipuneet suosiossaan, on näyttelyiden muuttuminen entistä kokeilevammiksi ja interaktiivisemmiksi. Nykyään monet taidegalleriat, kuten juurikin edellä mainittu Amos Rex, tarjoavat kävijöille mahdollisuuden osallistua taiteen tekemiseen tai nauttia siitä paljon interaktiivisemmin kuin ennen. Taidenäyttelyssä voi itse osallistua taideteoksen rakentamiseen tai vaikkapa piirtää itse keksimänsä kuvan, joka heijastuu taidegallerian lattiaan ja seiniin värikkäänä valotaideteoksena. Tämänkaltainen osallistuminen on ehdottomasti yksi keino taata, että taidegalleriat pysyvät jatkossakin suosiossa.

 

Share This Page

Comments are closed.